Smooty - branding og emballagedesign
Om projektet
Fokusområder:
Emballage design
Animeret kampagnevideo
Character design
Smooty er en fiktiv produktserie af smoothies til børn i indskolingsalderen.
Farverne er inspireret af farver fra vitaminpiller samt bogen ”Børnekunst”. Her er er jeg inspireret af de få men stærke farver og i bogen “Børnekunst” fandt jeg tegninger malet af børn, som var afdæmpet og behagelige farver. Farver har en stor indvirkning på børn, og derfor vil jeg gerne bruge disse positivt.
Flasken skal derfor have et USP, som kan styrke barnets udvikling. Til det har flasken et kort på siden, som har en samleværdi men samtidig også et formål. Det gør etiketten multifunktionel. Kortet er lavet som en slags achievement, som gives til barnet efter udført udfordring. Det er både sjovt for barnet men også givende, da barnet får lov på en sjov måde at træne færdigheder. Udfordringen bag på kortet skal have relationen til farven. Her styrker den røde farve fx mentalt sundhed og fokus, hvor den grønne har fokus på følelser og balance, og gul vil træne kommunikation og refleksion.
Den grafiske grundide er kort sagt, et samlekort på hver flaske, som kan træne færdigheder ud fra farvepsykologi.
Emballagedesign
Min emballageløsning har et kort på en af etikettens sider. Kortet illustrerer en af frugterne eller grøntsagerne fra smoothien. Frugten er en character. Der findes derfor en character for hver frugt og grøntsag eksempelvis granatæblet kaldet “Grenathe”.
Tager man udgangspunkt i videnskabelig farvepsykologi, anslås røde farver at give et mentalt fokus, øge selvtillid og handle målrettet.
Se mereCaracterdesign
Det er tanken at der skal designes én character til hver frugt eller grøntsag, der er i Smooty´s produkter. Disse characters designes ud fra rigtige billeder af frugten/ grøntsagen. Der må kun benyttes 3 farver. Dog kan det være nødvendigt at bruge en 4. farve.
Formene er ikke 100% symetriske eller runde, de har naturlige former/ ujævnheder. Herefter sættes de karakteristiske øjne på, og munden laves specefikt til hver, for at give dem personlighed.